Bliv sprogpilot og styrk læringsmulighederne for ordblinde elever i Fredensborg kommune

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Brænder du for at styrke læringsmulighederne for elever med ordblindhed?
Kan du lide at undervise læseudfordrede elever og give dem troen på at lykkes?
Vil du gerne holde kurser og vejlede både lærere, elever og forældre?

 
… så skal du søge stillingen som sprogpilot i Fredensborg Kommune.

Sprogpilot Fredensborg er Fredensborg Kommunes læsetilbud for normaltbegavede elever med ordblindhed eller store skriftsproglige udfordringer. Sprogpilot er tilrettelagt som intensive kursusforløb på mindre hold for elever i henholdsvis indskoling, mellemtrin og udskoling. Hvert kursusforløb varer 9 uger og foregår på skift i kommunens fire bysamfund. 

Udover disse intensive og gennemgående forløb, varetager Sprogpilot også andre læserelaterede opgaver som fx co-teaching og LST-kurser for de ældste elever.

Opgaverne i Sprogpilot varetages af fem dygtige læselærere og vores kommunale læsekonsulent, der er koordinator på tilbuddet. Vi har nu en stilling ledig med start den 1. december 2024.

Opgaver i Sprogpilot
Som ny sprogpilot vil du primært skulle undervise i de intensive kursusforløb på indskolingsholdet, som har elever fra 1. – 3. klasse. På indskolingsholdet er der ni elever, hvor du samarbejder med en anden sprogpilot om undervisningen. Det betyder, at der altid er to lærere i undervisningen, og at undervisningen forberedes og evalueres i et tæt samarbejde med din kollega.   

På indskolingsholdet arbejdes der med at gøre eleverne helt sikre i bogstaverne og deres lyde, så de kan bruge deres basale bogstavkendskab til at afkode ord og til at skrive lydret. Undervisningen er tilrettelagt ud fra en systematisk, multisensorisk og legende tilgang. Et vigtigt fokus er ligeledes at styrke elevernes faglige selvværd og motivation gennem ros og positiv feedback.

Som sprogpilot har du derudover en opgave i at vejlede elevernes lærerteam i at tilrettelægge et differentieret og inkluderende undervisnings- og læringsmiljø. Det gør du ved at afholde lærerkurser, give sparring til dine elevers lærerteam og deltage i elevernes almenundervisning fx i form af observation. Endelig har du ansvar for at evaluere elevernes udbytte af kurset i form af en afsluttende læserapport og skole-hjemsamtale for hver enkelt elev. 

Sprogpiloterne varetager også andre opgaver end undervisningen på de tre intensive hold. Din opgave vil udover undervisningen på indskolingsholdet også indebære undervisning af et lille hold elever fra børnehaveklassen. Formålet med dette forløb er at give eleverne et lille fagligt løft ift. de før-skriftlige færdigheder og deres sprogforståelse og at booste deres motivation og tro på egne evner. Dette forløb ’Sprog i Fokus’ udgør en mindre del af din opgave som sprogpilot. 

Endelig vil du varetage enkelte ordblindetest- og vejledningsopgaver ved kommunens behandlings- og specialundervisningstilbud, ligesom der kan være tale om mindre udviklingsopgaver, som fastlægges nærmere. Du vil også skulle afholde fire årlige forældrekurser i AppWriter i samarbejde med en anden Sprogpilot, og det vil derfor være godt, at du har viden og erfaring med brug af LST.  

Som sprogpilot bliver du en del af et engageret team på 5 sprogpiloter med kommunens læsekonsulent som faglig koordinator. I teamet værdsætter vi læsepædagogisk faglighed og udvikling, samarbejde og gensidig sparring. Vi holder ugentlige teammøder og deltager løbende i relevante kurser for at sikre en høj faglighed. I teamet er vi gode til at hjælpe hinanden – også når det brænder på. Udover dit daglige team i Sprogpilot vil du også indgå i netværk med kommunens læsevejledere.

Sprogpiloternes undervisning foregår i Fredensborg Kommunes fire bysamfund på de lokale skoler, men sprogpiloterne er formelt tilknyttet Center for Skole og Dagtilbud på Rådhuset, hvor de refererer til teamleder Lone Steensig. 

 
Om dig
Vi forestiller os, at du er lærer med særlige kvalifikationer på læseområdet eller audiologopæd. Du har erfaring med at undervise elever i skriftsproglige vanskeligheder, og det vil være en stor fordel, hvis du også har erfaring med at vejlede lærere og forældre. Endelig må du meget gerne have erfaring med at afholde kurser for lærere – eller have lyst og mod på det. 

Du motiveres af at gøre en forskel for læseudfordrede elever, at have stor indflydelse på dine opgaver og at arbejde forskningsbaseret. Du er derfor åben over for løbende at udvikle og justere din undervisning og de øvrige opgaver i Sprogpilot i et tæt samarbejde med dine kollegaer.

Det er ligeledes vigtigt, at du er fleksibel, opsøgende og udadvendt og let kan indgå i nye relationer – at du er god til hurtigt at danne trygge og positive relationer med både elever og deres lærere. Som underviser i Sprogpilot kan du lide at samarbejde, men også at arbejde selvstændigt. 

 
Ansøgning 
Ansøgningsfristen er d. 20. oktober 2024 kl. 12.

Søg via nedenstående link.

Vi afholder samtaler d. 24. oktober 2024. 

Vi gør opmærksom på, at der indhentes en børneattest inden ansættelse kan finde sted.

Løn- og ansættelsesvilkår
Stillingen som sprogpilot er organisatorisk forankret i Center for Skoler og Dagtilbud i Fredensborg Kommune. Så selv om dit daglige arbejde som sprogpilot foregår ude på skolerne, vil du organisatorisk ikke være knyttet til en bestemt skole.

Ansættelse sker pr. 1. december 2024. Stillingen er i udgangspunktet 37 timer om ugen. 
Løn og ansættelsesvilkår forhandles i henhold til gældende overenskomst med den forhandlingsberettigede organisation.

Spørgsmål?
Vil du høre mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte læsekonsulent Tina Strandskov Winther, der er faglig koordinator af Sprogpilot, tlf. 2460 6558 eller teamleder Lone Steensig, tlf. 2527 3286.

 

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Fredensborg Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

Fredensborg Kommune, Egevangen 3B, 2980 Kokkedal

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 20-10-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6125488

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet